Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Porzucony wagon w Katowicach. Czy to mógł być sabotaż? Sprawę bada prokuratura

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
03-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzeczpospolita/TVN24

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Porzucony wagon w Katowicach. Czy to mógł być sabotaż? Sprawę bada prokuratura
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)
Do niecodziennego zdarzenia doszło na początku września w Katowicach. Na szlaku kolejowym Katowice – Katowice Ligota znajdował się pusty wagon do przewozu węgla. Gdyby wjechał w niego pociąg pasażerski, mogło dojść do tragedii. Sprawą zajmuje się prokuratura.

O sprawie informuje "Rzeczpospolita", przywołując informację z portalu Mojekatowice.pl. Do zdarzenia doszło po godz. 1 w nocy z 2 na 3 września na szlaku kolejowym pomiędzy stacjami Katowice i Katowice Ligota. Ujawniono tam pusty wagon do przewozu węgla – tzw. węglarkę. Jak się okazało, został on odłączony od składu towarowego rel. Dąbrowa Górnicza – KWK Szczygłowice.

Porzucony wagon na śląskim szlaku kolejowym

"Rz" cytuje Marzenę Rogoźnik z biura komunikacji ArcelorMittal Poland, do której należy zakład w Dąbrowie Górniczej skąd wyruszał pociąg towarowy spółki Kolprem. Koncern wyjaśnił, że "w trakcie jazdy doszło do spadku ciśnienia w przewodzie hamulcowym, co skutkowało zatrzymaniem składu pociągu". Maszynista po sprawdzeniu składu nie stwierdził nieprawidłowości i ruszył dalej.

Jednak po dojeździe do stacji końcowej, czyli KWK Szczygłowice – jak relacjonowała przedstawicielka ArcelorMittal – "maszynista na ostatnim wagonie zauważył rozkręcony i zwisający sprzęg śrubowy oraz prawidłowo umieszczone sygnały końca pociągu". Po weryfikacji zestawienia składu okazało się, że ostatni wagon był tak naprawdę wagonem przedostatnim.

Zdarzenie miało miejsce na linii kolejowej 141 Gliwice – Katowice Ligota. Linia ta wykorzystywana jest głównie przez pociągi towarowe. Jednak, jak przekazała "Rzeczpospolitej" Katarzyna Głowacka z PKP Polskich Linii Kolejowych, aktualnie "pięć pociągów pasażerskich na dobę korzysta z tej linii jako dodatkowego objazdu w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego".

Klimczak o zdarzeniu w Katowicach: "Mieliśmy do czynienia z profesjonalistami" 


Do sprawy odniósł się także minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W programie "Jeden na jeden"  w TVN24 powiedział: "sposób, w jaki próbowano rozmontować te wagony, wskazuje na to, że mieliśmy do czynienia z profesjonalistami, a nie osobami, które chciały coś przetestować".

Szef resortu infrastruktury przekazał także, że komisja kolejowa – zapewne Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych – przekazała sprawę służbom specjalnym. Sprawę bada także prokuratura, która "jest bardzo wstrzemięźliwa, jeżeli chodzi o komunikaty".
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij